ZOBACZ INFORMATOR
Centralna Komisja Egzaminacyjna przedstawiła dzisiaj, 2 lipca br. wstępne wyniki egzaminu ósmoklasisty przeprowadzonego w maju br.
Więcej informacji na stronie CKE
W tym roku egzamin ósmoklasisty został przeprowadzony od 25 do 27 maja 2021 r. Uczniowie, którzy z przyczyn losowych lub zdrowotnych nie przystąpili do niego w pierwszym terminie, napisali egzamin od 16 do 18 czerwca br.
Do egzaminu w maju przystąpiło ok. 357 100 uczniów, w tym:
Do egzaminu z każdego przedmiotu w czerwcu przystąpiło po ok. 1 200 uczniów.
Średnie wyniki z poszczególnych przedmiotów
Z egzaminu z języka polskiego ósmoklasiści uzyskali średnio 60 proc. punktów możliwych do zdobycia, z matematyki – 47 proc., z języka angielskiego – 66 proc., z języka niemieckiego – 49 proc.
Najwyższe wyniki z poszczególnych przedmiotów, tj. od 90 do 100 proc.
Z języka polskiego najwyższe wyniki uzyskało 9 733 uczniów (2,8 proc.), matematyki – 25 678 uczniów (7,5 proc.), języka angielskiego – 109 903 uczniów (32,8 proc.), języka niemieckiego – 1 163 uczniów (12,4 proc).
4 101 uczniów uzyskało ze wszystkich egzaminów od 90 do 100 proc. punktów możliwych do zdobycia.
Egzamin ósmoklasisty jest egzaminem obowiązkowym, co oznacza, że każdy uczeń musi do niego przystąpić, aby ukończyć szkołę.
Zadania we wszystkich arkuszach sprawdzały, w jakim stopniu ósmoklasiści opanowali wymagania ogólne i szczegółowe − z zakresu trzech przedmiotów egzaminacyjnych − określone w wymaganiach egzaminacyjnych.
Do przeprowadzenia egzaminu ósmoklasisty w maju przygotowano: 121 różnego rodzaju arkuszy i 24 płyty do arkuszy z języków obcych.
Uczniowie rozwiązali zadania w prawie 1 071 000 arkuszy. Rozwiązania zadań otwartych zostały sprawdzone przez 12 673 wykwalifikowanych egzaminatorów, pracujących w 669 zespołach (311 ośrodkach).
W zadaniach sprawdzano stopień opanowania wymagań ogólnych i szczegółowych określonych w wymaganiach egzaminacyjnych z grudnia 2020 r.
W arkuszach zmniejszono liczbę zadań do rozwiązania (w porównaniu do lat 2019-2020), ale czas na rozwiązanie zadań był taki sam, jak w latach ubiegłych.
Uczniowie rozwiązywali zadania zamknięte oraz otwarte. W zadaniach otwartych uczeń samodzielnie formułuje odpowiedź, np. przedstawia własne stanowisko, tok rozumowania, obliczenia, kolejne kroki rozwiązania, wnioski, buduje zdania bądź ich fragmenty.
W zadaniach otwartych nie ma „klucza”, w który trzeba się „wstrzelić”, aby uzyskać punkty.
Uczeń może przyjąć każde logicznie uzasadnione stanowisko. Nie ma „jednej” poprawnej odpowiedzi.
Każde poprawne rozwiązanie zadania, spełniające warunki określone w poleceniu, może zostać ocenione na maksymalną liczbę punktów.
Przebieg egzaminu ósmoklasisty monitorowało 1 786 obserwatorów: pracowników kuratoriów oświaty, przedstawicieli organów prowadzących (JST), szkół wyższych, ośrodków doskonalenia nauczycieli, poradni psychologiczno-pedagogicznych, pracowników OKE.
Szczegółowe informacje dotyczące wyników tegorocznego egzaminu ósmoklasisty będą dostępne w sprawozdaniu, które zostanie opublikowane na stronie internetowej Centralnej Komisji Egzaminacyjnej 17 września br.