Dodatkowe zajęcia wspomagające w szkole – najczęstsze pytania i odpowiedzi
W jakich szkołach mogą być realizowane zajęcia wspomagające uczniów? Czy mogą być one prowadzone w formie zdalnej? Z jakich przedmiotów organizuje się zajęcia wspomagające? Jak poinformować o nich rodziców? Jak prawidłowo wyliczyć przysługującą szkole liczbę zajęć wspomagających? Odpowiedzi na te oraz inne pytania opracowaliśmy w zestawie najczęściej zadawanych pytań i podpowiedzi związanych z dodatkowymi zajęciami wspomagającymi. Zachęcamy do zapoznania się z materiałem.
![dodatkowe zajecia wspomagające w szkole najczęstsze pytania i odpowiedzi](https://www.powiatwodzislawski.pl/oswiata/pliki/2021/06/dodatkowe-zajecia.png)
W jakich szkołach mogą być realizowane zajęcia wspomagające uczniów w opanowaniu i utrwalaniu wiadomości i umiejętności z wybranych obowiązkowych zajęć edukacyjnych z zakresu kształcenia ogólnego?
Zajęcia wspomagające mogą być organizowane w:
- szkołach podstawowych, w tym szkołach podstawowych specjalnych funkcjonujących w specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych – dla uczniów uczęszczających do klas IV-VIII tych szkół,
- szkołach ponadpodstawowych, w tym szkołach ponadpodstawowych specjalnych funkcjonujących w specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych – dla uczniów uczęszczających do wszystkich klas tych szkół,
- szkołach artystycznych realizujących kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej i liceum ogólnokształcącego – dla uczniów uczęszczających do klas szkół artystycznych odpowiadających klasom IV-VIII szkoły podstawowej i wszystkim klasom liceum ogólnokształcącego.
W jakich szkołach nie organizuje się zajęć wspomagających?
Zajęć wspomagających nie organizuje się:
- w szkołach podstawowych dla dorosłych;
- w liceach ogólnokształcących dla dorosłych;
- w branżowych szkołach II stopnia;
- w szkołach policealnych;
- w szkołach podstawowych specjalnych i szkołach ponadpodstawowych specjalnych, funkcjonujących w młodzieżowych ośrodkach wychowawczych i młodzieżowych ośrodkach socjoterapii;
- w oddziałach specjalnych, szkołach podstawowych specjalnych i szkołach ponadpodstawowych specjalnych, zorganizowanych w podmiotach leczniczych i jednostkach pomocy społecznej.
Kto decyduje o wykorzystaniu i organizacji godzin zajęć wspomagających dla uczniów?
Decyzja o wykorzystaniu i organizacji zajęć wspomagających należy do dyrektora szkoły, który w uzgodnieniu z radą pedagogiczną ustala przedmiot lub przedmioty, które będą realizowane w ramach zajęć wspomagających, biorąc pod uwagę potrzeby uczniów wszystkich oddziałów oraz możliwości organizacyjne szkoły.
Dyrektor decyduje również o powierzeniu realizacji zajęć wspomagających nauczycielom zatrudnionym w szkole.
Więcej najczęściej zadawanych pytań w temacie dodatkowych zajęć wspomagających znajduje się na stronie Ministerstwa Edukacji i Nauki – LINK