Konsumentami jesteśmy wszyscy, w wielu sytuacjach jednak nie wiemy, jakie przysługują nam prawa. Dzisiaj, 15 marca, obchodzimy Światowy Dzień Konsumenta.
![](https://www.powiatwodzislawski.pl/pliki/2013/03/tn_DSC_0156.jpg)
Dzień Konsumenta na świecie po raz pierwszy obchodzony był w 1983 roku, w rocznicę przemówienia prezydenta Johna Kennedy’ego wygłoszonego w roku 1962 w Kongresie Stanów Zjednoczonych w sprawie projektu ustawy o ochronie praw konsumenta. Sformułowane zostały wówczas cztery podstawowe prawa konsumentów: do informacji, wyboru, bezpieczeństwa i reprezentacji. Z ust prezydenta padło też znane stwierdzenie: „Konsumenci to my wszyscy”. W Polsce dzień ten obchodzony jest oficjalnie od 2000 roku.
Światowy Dzień Konsumenta stanowi również dobrą okazję do przybliżenia konsumentom ich praw i zapoznanie z działalnością instytucji, których celem jest ochrona interesów konsumentów. W powiecie wodzisławskim taką instytucją jest Biuro Powiatowego Rzecznika Konsumentów.
– Obowiązkiem Powiatowego Rzecznika Konsumentów i jego Biura jest pomaganie konsumentom (osobom fizycznym) w sprawach ochrony praw konsumenckich. Konsumenci są słabszymi uczestnikami rynku od przedsiębiorców, dlatego wymagają odpowiedniej pomocy – mówi Dariusz Kalemba, Powiatowy Rzecznik Konsumentów.
W ubiegłym roku Biuro Powiatowego Rzecznika Konsumentów pomogło mieszkańcom powiatu wodzisławskiego i innych miejscowości udzieliwszy 2227 porad i informacji prawnych z zakresu prawa konsumenckiego. Prowadzono łącznie 288 spraw pisemnych. Pozytywnie dla konsumentów zakończonych zostało 125 spraw.
Przekrój spraw, z którymi w 2012 roku zgłaszali się konsumenci był bardzo różnorodny, począwszy od reklamacji towarów konsumpcyjnych, przez rekla¬macje usług, po problemy konsumentów z odstąpieniem od umów zawieranych przez internet i na pokazach. Zdarzały się sprawy konsumenckie powiązane z innymi dziedzinami prawa, np. z pra¬wem spadkowym, spółdzielczym, postępowaniem egzekucyjnym, roszczeniami odszkodowawczymi itp. Udzielone porady i prowadzone sprawy w 2012 roku najczęściej dotyczyły reklamacji obuwia oraz usług remontowo-budowlanych.
Wczoraj z kolei, Dariusz Kalemba – Powiatowy Rzecznik Praw Konsumenta spotkał się ze słuchaczami Powiatowego Centrum Kształcenia Ustawicznego w Wodzisławiu Śl., gdzie przedstawił prezentację na temat ochrony konsumenta i zasad korzystania z reklamacji, popartą konkretnymi przykładami życia codziennego.
Powiatowy Rzecznik Konsumentów przyjmuje w Starostwie Powiatowym w Wodzisławiu Śl.
przy ul. Pszowskiej 92 a, pok. 326, tel.: (32) 453 99 62.
Godziny urzędowania:
• poniedziałek, wtorek od 9.30 do 15.30
• czwartek od 9.30 do 17.00
• piątek od 9.30 do 14.00
• w środę Rzecznik nie przyjmuje stron.