Przejdź do menu głównego Przejdź do menu dodatkowego Przejdź do treści Mapa serwisu

Powiat Wodzisławski Powiat Wodzisławski Dziś Światowy Dzień Konsumenta. Warto znać swoje prawa - Powiat Wodzisławski

Dziś Światowy Dzień Konsumenta. Warto znać swoje prawa

Z okazji Światowego Dnia Konsumenta, chcemy podkreślić, jak ważne jest posiadanie świadomości swoich praw i obowiązków podczas dokonywania zakupów.

Powiatowy Rzecznik Konsumentów wykonuje zadania samorządu powiatowego w zakresie ochrony konsumentów. W strukturach Starostwa Powiatowego funkcjonuje od 1 czerwca 2005 rok.

W 2023 roku rzecznik i pracownik biura udzielili łącznie 1551 porad i informacji prawnych z zakresu ochrony interesów konsumentów. Porady udzielane były konsumentom bezpośrednio w biurze, telefonicznie oraz za pośrednictwem poczty elektronicznej.

Porady dotyczyły reklamacji jakości towarów i usług oraz informacji ogólnych i spraw niekonsumenckich.

Reklamacje towarów – porady najczęściej dotyczyły:

  • urządzeń RTV i AGD, telefonów oraz sprzętu komputerowego – 345 porad;
  • odzieży i obuwia – 213 porad;
  • mebli, artykułów wyposażenia wnętrz – 183 porad;
  • samochodów i środków transportu osobistego, części i akcesoriów – 97 porad.
  • Reklamacje usług – porady najczęściej dotyczyły:
  • energetycznych – 75 porad;
  • remontowo-budowlanych – 73 porad;
  • turystycznych – 61 porad;
  • telekomunikacyjnych – 56 porad.

Informacje ogólne dotyczyły pytań o stosowanie przepisów oraz o zasady uzyskania pomocy i organizacji pracy biura rzecznika.

Pytania najczęściej dotyczyły:

  • możliwości zwrotu pełnowartościowego towaru,
  • zasady reklamacji towarów i usług na podstawie rękojmi i gwarancji,
  • możliwości odstąpienia od umowy zawartej poza lokalem lub na odległość,
  • analizy treści umów, regulaminów sklepów, zamówień, kart gwarancyjnych,
  • pism reklamacyjnych, pism procesowych, pozwów, orzeczeń sądowych,
  • dochodzenia zwrotu zaliczki lub zadatku,
  • pomocy w uzyskaniu danych adresowych przedsiębiorców itp.

Porady niekonsumenckie dotyczyły prawa rodzinnego, prawa pracy, prywatnych umów między osobami fizycznymi a nawet prawa karnego. Do rzecznika zgłaszali się również drobni przedsiębiorcy. W tych sprawach osobom zainteresowanym polecano skorzystanie z nieodpłatnej pomocy prawnej w punktach organizowanych przez nasze starostwo powiatowe. Porady i informacje polegały także na kierowaniu konsumentów do innych organów czy instytucji będących właściwymi w sprawie. Konsumenci kierowani byli m.in. do Rzecznika Finansowego, Urzędu Komunikacji Elektronicznej, Inspekcji Handlowej, Urzędu Regulacji Energetyki, Urzędu Lotnictwa Cywilnego, rzeczoznawców oraz do organów ścigania.

Więcej informacji można znaleźć w sprawozdaniu z działalności Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Wodzisławiu Śląskim za rok 2023 – przejdź (nowe okno).

Wszystkich zainteresowanych uzyskaniem porady lub pomocy w zakresie przepisów konsumenckich prosimy o kontakt z Biurem Powiatowego Rzecznika Konsumentów:

ul. Pszowska 92a
44-300 Wodzisław Śląski
III piętro, pokój 326
tel: 32 453 99 62
e-mail: prk@powiatwodzislawski.pl

Biuro nie przyjmuje wniosków przesyłanych mailowo.

Godziny urzędowania:

  • poniedziałek, wtorek  9:00 – 15:00
  • środa – biuro nie przyjmuje stron
  • czwartek 9:00 – 16:30
  • piątek – biuro nie przyjmuje stron.