Coraz więcej spraw urzędowych załatwisz bez wychodzenia z domu. Wystarczy, że masz komputer z dostępem do Internetu.
Przypominamy, że jeśli chcesz złożyć wniosek do urzędu możesz zrobić to drogą elektroniczną i nie musisz dysponować płatnym podpisem elektronicznym.
Jeśli nie posiadasz podpisu elektronicznego, możesz uzyskać w Starostwie Powiatowym nieodpłatnie podpis elektroniczny CC SEKAP lub założyć profil zaufany na elektronicznej Platformie Usług Administracji Publicznej ePUAP.
Dzięki temu masz możliwość elektronicznego składania wniosków poprzez Platformę e-Usług Publicznych SEKAP. W celu skorzystania z usługi klient Starostwa powinien zalogować się na platformie, wybrać odpowiednią usługę z katalogu, zapoznać się z kartą opisu usługi, wypełnić elektroniczny formularz, podpisać go podpisem kwalifikowanym, podpisem CC SEKAP lub profilem zaufanym ePUAP i wysłać do urzędu.
Obecnie nasz urząd udostępnia około 100 różnego rodzaju e-usług w licznych kategoriach, m.in. komunikacji, spraw obywatelskich, geodezji, architektury, ochrony środowiska i wielu innych.
Jak uzyskać podpis CC SEKAP?
Aby uzyskać podpis CC SEKAP należy zgłosić się osobiście do Punktu Rejestracji, mieszczącego się w Starostwie Powiatowym w Wodzisławiu Śląskim przy ul. Bogumińskiej 2 i ul. Pszowskiej 92a w Punkcie Obsługi Klienta lub w dowolnie wybranym przez siebie Urzędzie Rejestracji (w ramach Centrum Certyfikacji SEKAP utworzone zostały Urzędy Rejestracji m.in. w Marklowicach, Mszanie, Pszowie, Radlinie, Wodzisławiu Śl. i innych urzędach na terenie woj. śląskiego – lista dostępna na www.cc.sekap.pl w zakładce Repozytorium).
Należy zabrać ze sobą:
• dokument ze zdjęciem potwierdzającym tożsamość, na którym widnieje numer PESEL czyli: dowód osobisty, paszport lub prawo jazdy.
• nośnik, na którym zostanie zapisany podpis CC SEKAP (pendrive).
W Punkcie Rejestracji pracownik dokona weryfikacji tożsamości i przygotuje wniosek oraz stosowną umowę o świadczenie usług certyfikacyjnych. Po jej podpisaniu zostanie wygenerowany podpis CC SEKAP i zapisany na przyniesiony nośnik. Podpis elektroniczny CC SEKAP pozwala na korzystanie z usług elektronicznych udostępnionych przez urząd na Platformie e-Usług Publicznych www.sekap.pl.
Jak uzyskać profil zaufany?
Profil zaufany, podobnie jak podpis CC SEKAP, jest bezpłatną metodą potwierdzania tożsamości obywatela w systemach elektronicznej administracji – to odpowiednik bezpiecznego, płatnego podpisu elektronicznego. Aby uzyskać profil zaufany należy najpierw założyć konto użytkownika na portalu ePUAP (www.epuap.gov.pl), z którego możemy wysłać wniosek o założenie Profilu Zaufanego ePUAP. Następnym krokiem jest potwierdzenie Profilu w jednym z urzędów wojewódzkich, oddziałach ZUS, urzędach skarbowych, konsulatach, a także w tych urzędach gmin, które uzyskały na to zgodę ministra (czyli trzeba będzie jedyny raz udać się do odpowiedniego punktu) – ich lista dostępna jest na ePUAP. W Wodzisławiu Śląskim są to:
• ZUS Inspektorat w Wodzisławiu Śląskim, ul. Witosa 30,
• Urząd Skarbowy w Wodzisławiu Śląskim, ul. Bartosza Głowackiego 4,
• Urząd Miasta Wodzisławia Śląskiego, ul. Bogumińska 4.
W celu zweryfikowania wniosku o potwierdzenie profilu zaufanego użytkownika należy udać się do wybranego przez siebie punktu potwierdzającego z dowodem osobistym lub paszportem w ciągu 14 dni od daty wysłania wniosku.
W wybranym urzędzie dokumentujemy przed urzędnikiem swoje dane osobowe, który porównuje je z wprowadzonymi do systemu. Po pozytywnej weryfikacji danych, na podstawie przedłożonego dowodu osobistego, konto założone na portalu ePUAP zyskuje status Profilu Zaufanego.
Uwaga: w przypadku niestawienia się w Punkcie Potwierdzającym Profile Zaufane w ciągu 14 dni, wniosek o nadanie profilu zaufanego zostanie automatycznie odrzucony przez system.
W przypadku, gdy posiadasz już swój zaufany profil na ePUAP możesz powiązać go ze skrzynką kontaktową na platformie e-Usług Publicznych SEKAP oraz prowadzić korespondencję elektroniczną z urzędem bez konieczności uzyskiwania dodatkowego podpisu elektronicznego.